מתן חוות דעת בנוגע לסוגיות בדיני עבודה ושכר

כל חברה וארגון המעסיקים עובדים נדרשים מעת לעת לחוות דעת הקשורות בשכר ובדיני עבודה. חוות הדעת ניתנות על ידי משרדי עורכי דין המתמחים בדיני עבודה, וזאת באופן חד פעמי או כחלק מן הייעוץ המשפטי השוטף הניתן על ידי המשרד לארגון. יש להבין כי ניהול תקין של יחסי עובד מעביד, כולל מרכיב השכר, הינו חלק בסיסי בהתנהלותו של עסק. חוות דעת מקצועיות בתחומים אלו מאפשרות להימנע מנקיטת צעדים בלתי חוקיים או מוטעים, ולחסוך תסבוכות משפטיות יקרות.

במה עוסקות חוות הדעת

מאחר שתחום דיני העבודה והשכר הינו רחב היקף, עשויות חוות הדעת לגעת בנושאים רבים ושונים. להלן מספר דוגמאות:

• שינויים בתנאי העבודה – מעת לעת מבצעים ארגונים שינויים בתנאי השכר והתעסוקה של עובדיהם, החל בהפחתת שעות, דרך שינוי מועדי משמרות ועד להעתקת מקום התעסוקה. השינויים הללו עלולים להיחשב כהרעת תנאים מוחשית המאפשרת לעובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין. חוות דעת משפטית תאפשר לבעלי העסק להבין האם השינוי המבוקש אכן מהווה הרעה מוחשית על פי חוק, וכיצד ניתן לבצע את המהלך באופן שאינו פוגע בעסק.
  • הסכמי עבודה – עו"ד לענייני עבודה יספק ליווי בעת עריכה וחתימה על הסכם עבודה, וכמו כן יספק חוות דעת לגבי הסכמים האמורים להיחתם או שנחתמו זה מכבר. חוות הדעת שתתייחס לחוקיות ההסכם ולעמידתו בכל התנאים הנדרשים, תקנה לבעלי החברה "ראש שקט" ותסייע להם בהליכים שונים מול בית דין לעבודה.
  • הסכמים קיבוציים – מדובר במסמכים מורכבים העשויים להקיף כמות נכבדת של עובדים, ולכן קיימת חשיבות מרובה לקבלת חוות דעת משפטית לפני מועד החתימה. כמו כן, יש לקבל חוות דעת לפני החלת צו הרחבה המתייחס לעובדים שלא נכללו בהסכם המקורי.

• זכויות עובדים – בכל מקרה של תלונה או תביעה הנוגעות לפגיעה בזכויות עובדים, ניתן לפנות למשרד עו"ד על מנת לקבל חוות דעת משפטית. מדובר במקרים כגון תביעות לקבלת פיצויי פיטורין, הטרדה מינית במקום העבודה, אפליית שכר, פיטורין הקשורים להיריון ועוד.

חשיבות חוות הדעת

זכויות העובדים ויחסי עובד מעביד נאכפים על ידי גופים שונים, ובעלי עסק עלולים למצוא את עצמם עומדים בפני תביעות, קנסות ולעיתים אף תיק פלילי ומאסר. חוות דעת משפטית עשויה לסייע מאוד לבעלי עסקים שנקלעו למצוקה משפטית הקשורה לדיני עבודה ושכר, וכאמור גם למנוע מראש הסתבכויות מיותרות.