הרעת תנאי עבודה

לא אחת קורה שמעסיקים מנסים לגרום לעובדים להתפטר על ידי הרעת תנאי עבודתם, וזאת על מנת לחסוך בעלויות פיצויי הפיטורין. במטרה למנוע את התופעה מתייחס חוק פיצויי פיטורין לנושא הרעת תנאי עבודה.

מהי הרעת תנאי עבודה

הרעת תנאי עבודה מוגדרת על פי חוק פיצויי פיטורין ככל מקרה שבו תנאי העבודה הורעו באופן מוחשי. כלומר, החוק מדגיש כי הרעת תנאי העבודה חייבת להיות מוחשית ומשמעותית, עד כדי כך שלא כדאי להמשיך ולעבוד באותו המקום. כמו כן, על העובד להוכיח בבית המשפט שהתפטרותו נבעה מהרעת התנאים ולא מסיבה אחרת. ההרעה המוחשית עשויה להיות בתנאי העבודה עצמם, בתנאי השכר, ביחסי האנוש במקום העבודה ועוד. הסעיף העוסק בנושא הינו 11(א) לחוק פיצויי פיטורין, וכוונת המחוקק בו היא להרתיע מעסיקים מפני ניצול הרעת תנאים על מנת לגרום לעובד להתפטר. זאת, על ידי הקביעה כי התפטרות על רקע הרעת תנאים מזכה בפיצויי פיטורין מלאים המגיעים לעובד.

אילו מצבים מוכרים כהרעת תנאים

הרעת תנאים עשויה להיות מוכרת על ידי בית דין לעבודה במקרים  רבים, כאשר למעשה מדובר ברשימה פתוחה של מקרים, וכל מקרה ייבחן ע"פ נסיבותיו.

להלן מס' דוג' בולטות שהוכרו בפסיקה:

• הלנת שכר שאינה אירוע חד פעמי.
  • הימנעות מתשלום זכויות נוספות כמו דמי נסיעות, דמי הבראה, משכורת 13, מתנות לחג  או דמי חופשה.
  • הפחתת שעות עבודה.
  • שינוי משמרות של העובד.
  • העברת העובד למרחב קטן ללא פתחי חלונות, מה שגורם לו לתחושת אי נוחות.
  • שינוי למקום עבודה מרוחק  לתקופה ממושכת, ומבלי להודיע על כך מראש.
  • שינוי משמעותי בימי ושעות העבודה ללא הודעה מראש.
  • פגיעה בתפקידו ומעמדו של העובד באופן קיצוני.
  • שינוי לרעה ביחסי האנוש שבין עובד למעביד אשר עשויים להתבטא ביחסי עבודה משפילים, פוגעים, מזלזלים ומבזים לאורך זמן מצידו של המעביד. מכיוון שכל עובד ראוי ליחס מכבד, הרי שיחס הפוך נחשב להרעה בתנאי העבודה.

התמודדות עם הרעת תנאי עבודה

במידה ואתם חשים כי הורעו תנאי עבודתכם, עליכם לפנות תחילה אל המעביד. אם השיחות לא הועילו פתוחות בפניכם שתי דרכי התנהלות – תוכלו להישאר במקום העבודה ולהגיש כנגד המעסיק תביעה בבית דין לעבודה, או להתפטר ולתבוע פיצויי פיטורין מהמעסיק. את הפיצויים תקבלו בתנאי שתוכיחו כי תנאיכם הורעו באופן מוחשי וכי ההתפטרות נבעה מהרעת תנאים זו.

יש לציין כי מומלץ לבצע את המהלך בעזרת משרד עו"ד מקצועי ומנוסה בדיני עבודה.