עובד- דע זכויותיך!

אוגוסט 3, 2014

כמו במדינות רבות אחרות בעולם, גם בישראל קיימים חוקים מיוחדים המיועדים להגן על זכויות בסיסיות של העובדים במשק. חוקים אלו המכונים "חוקי מגן" הינם חוקים קוגנטיים, כלומר הם אינם ניתנים לשינוי על ידי העובד או המעביד, ולא קיימת אפשרות לוותר עליהם.

למעשה, מדובר בחוקים שמרביתנו מכירים כמו שכר מינימום, אורכם של יום ושבוע עבודה, חופשות שנתיות, דמי הבראה, ימי מחלה, פיצויי פיטורין, גיל הפרישה וכד'.
יחד עם זאת, ייתכן מאוד שמלבד זכויות הבסיס מגיעות לכם גם זכויות נוספות.

האם אתם מודעים לזכויות הנוספות שלכם ?

מה שעובדים רבים במשק אינם יודעים הוא, שקיימת סבירות גבוהה כי תחום תעסוקתם מזכה בזכויות עדיפות שמעבר לחוקי המגן. מקורן של זכויות אלו בהסכמים קיבוציים ובצווי הרחבה שונים, והן משתנות בין ענפי המשק בהתאם לחוזים שנחתמו לאורך השנים. מדובר בקשת רחבה של נושאים כדוגמת ימי חופשה נוספים, זכאות לקבלת תוספת ותק, שכר משמרות, הטבות בדמי הבראה ועוד.

דוגמאות לזכויות עדיפות המגיעות לעובדים במשק

כאמור, עובדים רבים במשק זכאים לזכויות נוספות המעוגנות בהסכמים קיבוציים וצווי הרחבה. התרשמות ראשונית ניתן לקבל מהרשימה הבאה, אשר מדגימה "על קצה המזלג" מעט מזכויותיהם של עובדים בענפים שונים:

עובדי ניקיון –

עובדים בענף הניקיון זכאים לקבל תעריף שעתי בסך 24.98 ₪ (ולאחראי ניקיון-26.09 ₪) ,תוספת ותק לאחר שנת עבודה ראשונה, אשר תעלה בסכומה לאחר השנה השישית, קרן השתלמות, פנסיה בשיעור גבוה יותר משיעור החובה במשק, ימי הבראה וחופשה בשיעור גבוה משיעור החובה במשק ועוד.

• עובדי שמירה ואבטחה –
עובדים בענף זה זכאים לתוספת ותק, תוספת ענפית, זכאות ל-10 ימי חגים בשנה ועוד.

תעשיות בתחום הפלסטיק –
עובדים אלו זכאים לתוספת שכר על משמרות צהריים בשיעור 17.5% ולילה בשיעור 40% על שכרם הרגיל, בגדי עבודה ועוד.

• מפעלים בתחום האלקטרוניקה, החשמל והמתכת –
עובדי ענף זה זכאים לתוספות שכר בעבור עבודה במשמרות צהריים ולילה, תוספת ותק, הפרשות פנסיוניות החל מיום עבודתם הראשון וכד'.

• עובדי מלונאות –
עובדים אלו זכאים לקרן השתלמות, שבוע עבודה בן 40 שעות בלבד, תוספת ותק החל משנת עבודתם השנייה ועוד, וכן עובדי מלונות באזורי ים המלח ואילת זכאים לתוספות נוספות בשכרם.

• רשתות שיווק ומזון-
עובדים אלו זכאים לתוספת ותק החל משנת עבודתם הרביעית, תוספת ביגוד, משכורת 13, קרן השתלמות לאחר שלוש שנות עבודה וכד'.

• תעשיית העץ ומוצריו –
עובדים אלו זכאים לקבלת תוספת ותק לאחר שנת עבודתם הראשונה, זכאות ל-10 ימי חגים בשנה, פנסיה החל מיום עבודתם הראשון ועוד.

• עובדי בניין –
בעבור עובדים אלו יהיה שבוע העבודה בן 42 שעות, הם זכאים לקרן פנסיה בשיעור גבוה משיעור החובה במשק, מספר גבוה יותר של ימי חופשה והבראה, תוספת ותק, קרן השתלמות ועוד. כמו כן, על יום עבודה שבוטל בשל תנאי מזג האוויר יקבל העובד תוספת של 4 שעות.

לא כדאי להשאיר דברים ליד המקרה:

כאמור, רבים מקרב העובדים היו יכולים לקבל תמורה גבוהה ותנאים טובים יותר במקום עבודתם, לו רק היו מודעים לזכויותיהם. חשוב להבין כי הזכאות עשויה להיות מתורגמת לסכומי כסף משמעותיים, אך אם אתם לא תבדקו ותפעלו למימושה בעזרת נציג משפטי, איש לא יעשה זאת למענכם(!)

לפיכך, ישנה חשיבות גבוהה בפניה לעו"ד אשר בקיא בתחום דיני העבודה לשם בירור זכויותיכם.