עורך דין תאונת עבודה ומחלות מקצוע

חשוב לדעת כי מדינת ישראל מספקת סיוע כלכלי ורפואי לנפגעי תאונות עבודה ומחלות מקצוע. הזכויות כוללות בין היתר פיצוי על אובדן ימי עבודה, גמלת נכות זמנית או קבועה מביטוח לאומי, טיפולים וסיוע שיקומי. כמו כן, העובד רשאי לתבוע פיצויים ממקום עבודתו או מחברות הביטוח. יחד עם זאת, כל תביעה דורשת הוכחה של הנזק הנגרם, וקשר סיבתי לאירוע או תנאים במקום העבודה.

תאונות עבודה וקבלת פיצויים

תאונות עבודה הן תאונות שהתרחשו במקום התעסוקה עצמו, בדרך אליו או ממנו. במקרה של תאונת עבודה ניתן לקבל פיצויים מהביטוח הלאומי, וגם מחברת הביטוח של המעביד. זאת בתנאי שהעובד הוכיח כי הנזק שנגרם לו מקורו בתאונת העבודה ולא באירוע או מצב בריאותי אחר. מבחינת עובד עצמאי, האירוע יוכר כתאונת עבודה אם התרחש במהלך עבודתו או בגללה.

מחלות מקצוע וקבלת פיצויים

שלא כמו תאונת עבודה הקשורה למאורע חד פעמי בזמן ובמקום נתון, מחלות מקצוע נוצרות עם הזמן עקב אופי ותנאי עבודתו של הנפגע. יש לציין כי הביטוח הלאומי פועל על פי רשימה סגורה של מחלות מקצוע, ורק מחלות הנמצאות ברשימה זו יוכרו ככאלו. יחד עם זאת, בעזרת חוות דעת רפואית ניתן לעיתים לקבל תביעה למחלת מקצוע גם אם היא אינה מופיע ברשימות המוסד. בכל מקרה, גם כאן יש צורך להוכיח קשר סיבתי בין המחלה לעבודתו של נפגע. במקרים של חשד למחלת מקצוע יש לפנות לקבלת חוות דעת רפואית מתאימה, ואת התביעה לפיצויים להגיש לביטוח הלאומי שיקבע אחוזי נכות ואת הפיצויים המתאימים. בנוסף לכך, ניתן לתבוע פיצויים מהמעביד וממחברת הביטוח שלו. חשוב לדעת כי הוכחת מחלת מקצוע והגשת תביעה בגינה הינה משימה משפטית מורכבת, מכיוון שהצד השני ינסה לטעון כי המחלה הייתה פורצת לא קשר למקום העבודה. לכן, במקרים אלו חשוב להסתייע במשרד עו”ד לענייני עבודה, בעל ניסיון רב בסוג זה של תביעות.

תאונת עבודה היא מסוג האירועים הלא-משמחים, אשר עלולים לשנות את חייכם, ולצערנו – לא לטובה. לעיתים קרובות, אל ייסורי הגוף הדואב לאחר תאונת העבודה, מתלווים גם לא מעט חיבוטי נפש, פחדים וחששות, שמרביתם, ממוקדים בעניין הכלכלי, באובדן כושר ההתפרנסות של האדם שנפגע בתאונה. סעיף 79 בחוק הביטוח לאומי נוסח משולב תשנ”ה -1995 מגדיר את “תאונת עבודה” כתאונה שעל מנת שהיא תכנס תחת הגדרת “תאונת עבודה”, חייבים להתקיים שני התנאים – התאונה ארעה במהלך שעות עבודתו של הנפגע בה והיא שהתאונה ארעה בשל תנאי העבודה שבהם עבד הנפגע. חשוב לדעת כי החוק אף מתייחס לעצם ולזמן הנסיעה ממקום העבודה ואליו כאל “שעות העבודה”, ולכן, גם אל עובד שנפגע, למשל, בדרכו לעבודה, מתייחס החוק כאל מי שנפגע בתאונת עבודה.

תאונת עבודה – מה עושים?

הדבר הראשון שאותו חייב לעשות הנפגע, הוא ליידע את מעבידו בעניין התרחשות התאונה ולקבל ממנו טופס ב.ל. 250 – “הודעה על תאונה”, שבו מציין המעביד את פרטיו ופרטי התאונה (על פי הנפגע) וחותם עליו. במקביל לכך, יש לרשום את פרטי העדים לתאונה, לצלם את מקום התאונה ולכתוב כמה שיותר פרטים על נסיבות התאונה, כל עוד הם טריים במוחכם. יש לעבור את הבדיקות הרפואיות המקיפות בהזדמנות הראשונה שהדבר מתאפשר, לכן, מומלץ לפנות לקופת החולים או, ישירות, לחדר המיון הקרוב. חשוב לציין כי מקור הפגיעה נגרמה הוא בתאונת עבודה, ולוודא כי כל הפרטים נרשמים כהלכה בטפסים הרפואיים. בנוסף, בזמן זה, רצוי כבר לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות עבודה, על מנת שינחה אתכם בדיוק כיצד להתנהל, מכיוון שסוגי תאונות עבודה שונים עשויים להצריך התנהלות שונה בין מקרה אחד למשנהו.

כמה כסף מקבלים על תאונת עבודה?

הערכת שווי הפיצוי המגיע לתובעים בתביעות נזקי גוף נחשבת לעולם שלם ומורכב בפני עצמו, וככזה, הוא דורש התמצאות מעמיקה בחוקים, בפסיקות וברפואה, כמו גם ניסיון מקצועי עשיר והיכרות קרובה עם התקנות השונות, כדוגמת סוגי הנכויות שמוכרות על ידי המוסד לביטוח הלאומי, הוועדות הרפואיות וכן הלאה. לא ניתן להעריך בצורה סכמטית כי תקבלו X או Y, שכן כל מקרה לגופו, ולכל תאונת עבודה יש נסיבות פרטניות משלה. להערכה מדויקת יותר, יש לפנות לעורך דין מנוסה בתחום.

תאונת עבודה – את מי תובעים? / תאונת עבודה – מי משלם משכורת?

כאשר עובד שכיר נפגע בתאונת עבודה אשר מונעת את עבודתו או פרנסתו בזמנית או באופן קבוע, בהיקף חלקי / מלא, לרשותו עומדות מספר אופציות להגשת התביעה לקבלת דמי הפיצויים בשל נזקי התאונה:

הגשת תביעה כנגד המעביד – במידה והתאונה אירעה עקב התרשלות המעביד, ניתן להגיש תביעה זו תוך פרק זמן של 7 שנים ממועד קרות התאונה.

הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי – תביעה מסוג זה ניתן להגיש תוך פרק זמן של עד שנה אחת ממועד קרות התאונה.

הגשת תביעה כנגד חברת הביטוח בה מבוטח העובד – במקרים בהם העובד מבוטח בפוליסה אישית או קבוצתית המכסה נזקי תאונות עבודה, ניתן להגיש תביעה תוך פרק זמן של 3 שנים ממועד קרות התאונה.

תוך כמה זמן מקבלים כסף מביטוח לאומי אחרי תאונת עבודה?

בתחילה, מיד לאחר קרות התאונה, העובד הנפגע זכאי לקבלת דמי פגיעה מהביטוח הלאומי. הללו משולמים במשך שלושה חודשים מיום שלמחרת יום התאונה. במשך תקופת זמן זו, המעביד אינו רשאי לנכות את ימי המחלה מימי המחלה הצבורים של העובד (וזאת, חוץ מימי ההיעדרות הראשון והשני שאחר מועד הפגיעה, במקרים בהם העובד נעדר מעבודתו פחות מ-12 יום).

לאחר סיום התקופה בת 90 הימים, זכאותו של העובד לתשלום דמי פגיעה מסתיימת. במקרים בהם נותרו פגיעה או נכות בגין תאונת העבודה, עליו להגיש, בליווי של עורך דין, תביעה למוסד לביטוח הלאומי בגין נכות.

איך מגישים תביעת תאונת עבודה?

הדרך הנכונה ביותר לעבור את התהליך הזה, הוא בליווי של עורך דין המתמחה בתאונות עבודה ובהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי, על מבוכי הבירוקרטיה הרבים שלו. חשוב מאד לדעת, כי על אף שידוע, כי אף אחד אינו שש לשלם (גם כאשר מגיע לכם על פי חוק), למוסד לביטוח לאומי, על ועדותיו וטפסיו המרובים, יש כל את כל הדרכים לגרום לכם להתייאש, להרים ידיים, ולוותר על המגיע לכם. לכן, חשוב מאד להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה בתחום, שיסייע לכם להילחם על מיצוי זכויותיכם וקבלת המגיע לכם!